coole bamboe

Heb me alweer overslapen. 07:10 schrok ik wakker, welliswaar voor de 3de keer, maar veel later dan ik dacht. De kleine rosse heeft weer gespookt in de keuken vannacht rond 01:00 er was niks te vinden want het duurde maar heel even. Om 04:00 tropische regen.

M’n mango gewassen, opgesmuld en de pel en pit ‘’in de week gezet’’. In heet water. IK dacht hmm misschien verpreid de smaak nog beter als ik het ff in de blander gooi. Wat denk je ? Kraakt het glas wel zeker ???? Stom ding, thuis blend ik kokend hete soep uit mijn hogedrukpan zonder problemen. Vlug weer overgekiept in de kan om af te koelen.

De strandwandeling heeft me zeker 35 slippers opgeleverd en 100 flessendopjes in alle kleuren, ik wilde daarmee een begin maken van een weggetje in het zand om van de buitendouche zonder zandvoeten in huis te kunnen geraken. Mijn vondsten op ons weggetje gedropt en na m’n yoga ff zand afspoelen in oceaan. (met zeewier)

Na het onbijt (avocado, annanas) zijn we met de pikipkiki naar Evelyne (vrouw Ndurya) gegaan, die bij haar susu thuis geslapen had, samen met haar moeder. Ik wist niet dat de susu van evelyne nog in leven was. Wat een prachtige vrouw. Maar 3 kinderen, 2 zoons en een dochter (mama evelyne). De zoon was naar het ziekenhuis geweest omdat hij een vervelend hoestje had. Hij kreeg wat pillen en verder was er niets aan de hand zeiden ze. Niemand wist waar de pillen dan voor waren. 2 maanden later veegt hij , met een pas zelfgemaakte borstel( die voor de voeten van z’n moeder lag) de plaats voor zijn hut , hij gaat naar binnen omdat hij zich n iet goed voelt. Hij geeft heel veel bloed over. Roept z’n mama, die belt haar dochter en kleindochter en tegen de tijd dat die er zijn is de man overleden.

Waarschijnlijk heeft iemand een vloek over hem uitgesproken….

Ik draag wat bij voor alle onkosten, geef alle mama’s weer een hand en wandel terug naar de pikipiki. Realiseer me net dat hier van een viergeslacht sprake is. Susu, Mama, Evelyne en Kimmy. Cool, ik maak zeker een foto voor we weg gaan !

Op de terugweg stoppen we in Tuskys, superglue hebben we nogig, rope en batterijen.

Dan wandelen we naar KIbiru voor een welverdiende Krest. We kopen nog een krant (we zoeken de Kilifian maar die vinden we nergens) en zijn zo weer thuis met de pikpiki.

Er is bezoek, David is er, van plot B25 met een prachtig stuk bamboe. Wow.

Ben er heel blij mee. Een Kenyaan die zijn belofte houdt dat hij kesho iets komt brengen, tof !

De dopjes werken neit om een weggetje te maken, we bedenken iets anders : we vlechten een mat van een palmblad. Kijk, 1 vanachter, 1 erover, 3 erop. Klinkt simpel, maar wat Ndurya ff doet : het lukt me niet. Hier heb ik Inge bij nodig ! INGE !!!

Na heel wat vijven en zessen hebben we iets geproduceerd Ndurya kan die mat maken, maar niet afwerken, dus ik doe mijn best en maak er een soort afwerkvlecht van. Zoals ik thius de meiden hun haar vlecht.

We willen de kan ff lijmen. SHIT we zijn de superglue vergeten. Aja en de rope ook en de batterijen eveneens… Gelukkig heb ik wel joghurt, een engelse stekker en baking soda mee….. tropenkolder ?

This entry was posted in KENYA. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

