Maison Illela – Erfoud

‘s middags ben ik ‘thuis’ gebleven met Tine omdat Tine moet studeren. De rest is met Abdo een wandeling gaan doen door dorpen in de omgeving. De kamer ‘naast’ Rik& Mezelf is leeg nu Mohammed en Aicha weg zijn, dus gelukkig kunnen de meisjes nu verhuizen want in de benedenkamer naast de voordeur hebben ze niet al te veel geslapen vorige nacht.
Na een weerom heerlijke tajine zijn we op tijd gaan slapen want morgen gaan we de westijn in op kamelen. We slapen weer niet zo best want er zijn erg veel blaffende honden, als de 1 begint, doet de andere vrolijk mee.
Abdo heeft ons een contact gegeven in Merzouga en als we ‘s morgens naar onze geparkeerde auto stappen zien we dat we in’t donker toen we aankwamen eigenlijk op enkele centimeters van een behoorlijke afgrond hebben gewandeld…
Als we bij de auto arriveren blijkt dat we moeten IJSKRABBEN, dat geloof je toch niet ?

Voila, we rijden terug naar de rotonde met de rozen en kopen water, shampo, voor in geval we warme douches zouden vinden en Rik & Inge gaan naar de ATM om geld te halen.
We rijden langs de Todra gorge, een pracht van een natuur display en stoppen onderweg nog een paar keer om foto’s te nemen. Het landschap is hier erg indrukwekkend en de haarspeldbochten ook.  Als we uiteindelijk in Erfoud zijn is het al vrij laat en hebben we zeker geen tijd meer om naar Merzouga te rijden. Gelukkig vinden we een zekere Hassan die ons via een keienweg naar Dar Kaoua brengt waar we nog net op tijd zijn om op onze kamelen te springen om de zonsondergang te zien. Tja, wat moet je daarover schrijven ? Kijk maar naar de foto’s (ze zijn verkleind uiteraard omdat ik niet al het internet hier wil opmaken voor iedereen)
Bij een kampvuur, lekker eten, en slapen in DOODSE STILTE, wat een zaligheid. Wel met 4 dikke dekens want in de woestijn ist koud, Rik had zelfs ijs onder zijn neus toen hij waker werd.
‘s Morgens om 06:00 ben ik doodstil opgestaan om op de hoogste duin te klimmen, wachten op de zon. Nou, als je klimt heb je het in ieder geval niet koud en ik ben zeker 20 kilo vermagerd : wat een inspanning !! (Ik wist wel uit Namibië dat je er in geen geval recht naar boven op kan) Na TIG keer stoppen en denken dat ik nu echt iets aan mijn conditie moet gaan doen thuis plof ik uitgeput en zwetend neer en geniet van de maan achter me en de beginnende rode gloed voor me.
Na een 20tal minuten zie ik een piepklein Ingetje onderaan ‘mijn’ duin en ik roep dat ze niet zo recht naar boven moet komen maar gebaar dat ze vanaf het begin moet beginnen. Ze snapt het niet (of is eigenwijs) en komt recht naar boven. MAN man, als een kat slaat ze haar ”klauwen” in het zand en komt hijgend, stomend, zwetend en hoestend compleet uitgeput naast me zitten. Ik hoop dat het filmpje gelukt is, dan zie je dat later.
Na nog een half uur is de rest van fam. P. ook aan’t koekeloeren onderaan het duin, ze gaan de andere kant op. Na een hele poos spelen en ploeteren in het fijne zand gaan we thee drinken en inpakken.
Jimmy is net zo dwars als gister. Hij werkt tegen , is nog jong en laat zich niet zomaar het touw in zijn mond doen, hij geeft zelfs express over , heel de jalabia van Aziz vies. Daar gaan we weer, mijn zit knobbels doen nog hartstikke pijn van gister en af en toe denk ik dat ik liever beval dan dat ik weer 1.5 uur op een kameel moet zitten. Jong wat doet dat pijn …
Het duurt weer kop 1.5 uur en als we aankomen bij de Auberge  om 11:00 krijgen we een superlekker ontbijt. Alleen de thee is wel heel heel erg kruidig voor de meisjes maar ik drink het lekker allemaal op.
We gaan weer via de ontzettende keienweg terug naar Erfoud en verder naar Midelt.
Ik weet dat ik in herhaling val, maar het landschap is alweer anders en alweer supermooi. Weer ”moeten” we om de haverklap stoppen om foto’s te nemen.
In Midelt vinden we een supercoole Riad : Riad Villa Midelt.
We hebben geen zin meer de stad in te gaan en eten in Villa Midelt. Ze kunnen er wat van, bij een heerlijk haardvuur  superlekker eten weer en we hebben een warme douche !!!! Victorie. De Shampoo komt van pas en we voelen ons helemaal herboren.

 

This entry was posted in Marokko. Bookmark the permalink.

4 Responses to Maison Illela – Erfoud

  1. DE Poekieman says:

    Leuk wat van jullie reis door Marokko te vernemen…
    Vreemd idd dat ‘t daar onder 0 is ‘s ochtends. Of is dat alleen als je itmon bent en niet in de stad?

    Wat fotos zouden wel leuk zijn. Mobiel internet kost daar met een lokale simkaart weinig denk ik, net als in Kenia. En met 1Gb kom je – als je auto-updates e.d. uitzet – een eind hoor. Compress de fotos anders eerst, kan wel 90% schelen.

    • M.M says:

      Hoi Er staan foto’s maar niet bij deposts zelf, gewoon onder het tabblad Marokko 🙂 Morgen gaan we weer naar huis en zal er wel meer verschijnen. grtz

  2. bushkaptein says:

    Warm water. De beste uitvinding ooit! Kon je geen kussen onder je kont steken of een deken opplooien op die kamelen? Of hem een tapijt laten voortslepen waar je lekker op kan zitten 😛

Leave a Reply

