Casablanca

20-12

Zoals hij thuis ook doet heeft Rik me uit m’n bed gejaagd met z’n gesnurk. Gelukkig zitten we in een Marokaans appartement en zijn er 2 woonkamers. IK ben lekker in de woonkamer gaan liggen.
‘s Morgens na het ontbijt zijn we met de trein (treinstation is maar 400m van DAMAS) naar CasaPort station in het centrum gegaan. We wilden vroeg bij de Moskee Hassan II zijn omdat je ‘s morgens om 0900 praktisch alleen bent had ik gelezen.
We zijn door binnendoor steegjes gewandeld . Er zijn erg veel kleine bakkerijtjes en op een gegeven moment kon ik niet weerstaan aan de heerlijke geur en heb 3 ronde suissen gekocht. Tine kwam me al zoeken… De bakkers hier zijn enorm goed alles wat je probeert is gigantisch lekker. We benaderden door onze wandeling de Moskee vanaf het ‘’niet toeristen parcour’’ en kwamen eerst uit op de mediatheek op de achterkant en ‘’om de hoek’’ was dan de minaret van 210m hoog en inderdaad, toen we aankwamen waren we praktisch alleen. Algauw kwam de eerste bus met toeristen aan, maar het bleef redelijk kalm. Het is een heel imposant bouwwerk en ze zijn nu al aan het renoveren. Jammer dat we door het renoveren niet helemaal rond het gebouw konden, want aan de achterkant grenst het aan de Atlantische oceaan. De golven spatten enorm op tegen de kering die errond ligt. Van de zijkant af kunnen we  het ook zien en we zijn dan een heel eind lang de boulevard gewandeld heerlijk in de oceaanlucht. Er stonden erg veel vissers met een hengel op de muur. Mirte werd enorm verrast door een ‘’opspatter ‘’ , gelukkig had ik ‘’burst’’ aan op m’n camera.

We wilden via het station Casa Voyageur terug naar Aïn Sebaa en zijn dan weer ‘‘binnendoor’’ gegidst door Inge. Ze heeft thuis kaartjes gedownload en die zijn goed van pas gekomen. Onverwacht kwamen we langs een begraafplaats en uiteraard wilde ik gaan kijken, een tic die ik van mijn moeder heb. Prachtige begroeing, helemaal niet onderhouden maar juist daardoor wel heel mooi.

We kregen dorst en moeie voetjes, ff pitstop om een drankje en een toilet. Een heel klein kopje pikzwarte hete koffie met een 250cl flesje water krijg je als je Café Noir besteld 🙂 Straf maar erg lekker. Batterij weer een stuk opgeladen om verder te wandelen richting parc de la ligue arabe. Tine kreeg honger en zag een sladeri. Weer overlekker gegeten. Ik heb zelf een tropical smoothie besteld en een salade marrocain. Tine en Rik een Panini Poulet. Inge een sandwich Thon. Het park de la ligue arabe was een behoorlijke afknapper. Niks te zien. Alles vies. Bij een gebroken waterleiding zaten wat vogeltjes en ik wilde even kijken welke, dus ik richt m’n camera op de vogeltjes, komt er een kerel op een brommer naar me toe sjeezen. DO YOU SPEAK ENGLISH. Wat zeg ik ? NO.

Zegtie NO FOTO FROM ME POLICE. ‘k Zeg I don’t like you, i foto birds. OK en weg met z’n brommer. Vreemd.

We wandelen weer verder en komen door een dure wijk. Veel hele dure auto’s veel groen, dure spa’s etc. Er is veel om te zien. Op een markt komen we oa. een koekjeskraam tegen. Voor een halve euro hebben we een zak vol superverse superlekkere koekies met noten en kruiden. Wandelen terwijl je lekkers knabbelt is makkelijker. hihi.

Afgezien van de mooie Moskee en oceaan, de marktjes met lekkers is Casablanca niet echt een stad waarvan we zeggen :  moet je gezien hebben. Als we eindelijk weer in de trein zitten ‘naar huis’ en na nog een terrassje om Marokkaanse mint thee te drinken, hebben we 22643 stappen gewandeld….Dat zal lekker slapen worden vanavond.

P1010637

This entry was posted in Marokko. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

