De dag waarop Eddy zijn harem kwijt raakte

na een heerlijk fruitontbijt ‘s ochtends zijn we naar Machakos gereden via de scenic route. Dit was voor mij de eerste keer om de weg te volgen die net voor de Machakos junction ook linksaf gaat Ukambani in. Er staan nu zelfs overal verkeersborden, met het aantal km’s erbij !! Overal trouwens, van de airport hierheen heb ik er wel 6 gezien !

Op het hoogste punt van de route was het 2200 meter hoog. We kwamen uit bij Ngelani en Magic hill. Jan stopte met gasgeven en ja hoor, na een aantal seconden stopte de auto. Jan vertelde dat hij een fysicus uit NL hier had als gast en die wilde (net als mijn RIK xx) niet geloven dat het daar ”spookt” en die had van alles meegenomen om het te meten en bewijzen, maar helaas, ook  hij staat voor een raadsel. Weer wat gas en tijdens het berg afzakken, kwam de auto (et 6 personen erin) weer vanzelf tot stilstand, terwijl we duidelijk bergaf gingen. Verderop waren  lokale bewoners de omhoog rollende fles aan het demonstreren voor toeristen. Toen we weer stil stonden stapte Jan uit en duwde met 1 voet op de grond de auto weer omhoog, dus Eddy, die ook redelijk verbijsterd was en eens in zijn haar krabe, stapt ook met 1 voet uit en ja hoor, zonder veel inspanning ging de auto sneller helling op. (Tis geen mini tis een Toyota Prado)

Jan gaat een deur kopen en wij gaan wandelen naar POSTA, ik moet een pakje posten voor Frank naar Kisumu en een brief naar NL. De postbeambte waar het bordje ”buy stamps here” hangt heeft geen idee hoeveel erop moet en stuurt me naar de postmeester. Die haalt een heel verfrommeld boekje boven z’n counter en zegt 90 Ksh voor Europe en 240 Ksh voor hetpakje naar Kisumu. Ik vraag of ik het pakje registered kan sturen, maar dat kan niet. Dus, Frank, op hoop van zegen…

We moeten nu naar de markt en onderweg even stoppen in een stoffenwinkel want Ditty wil schorten laten maken voor haar cleaningladies. We kiezen een vrolijke stofje en kletsen over de afmetingen, met de kleermaker, Eddy loopt naar buiten om naar de brommers te kijken in de brommerwinkel. Als wij uit de stoffenwinkel vertrekken zien we Eddy nergens.  We besluiten om naar de afgesproken plaats te gaan maar daar is hij ook niet. Hmm. Hij  heeft nog geen telefoon met een Keniaanse sim, dus..tja, misschien kwam hij Jan tegen met de deur. Anders gaan we straks wel terug naar de post.

Ik bestel een ‘bite’  en een Krest. De ‘bite’ blijkt een portie friet te zijn en met een brochette erbij. Jeetje, en dat om 11u. ‘s  Als Jan komt, is Eddy niet bij  hem. 

Opeens gaat Jan’s telefoon, het is de stoffenwinkel, of we een mzungu missen, en Eddy komt aan de lijn. Hop, ik spring op de pikipiki en ga hem halen. Eind goed al goed.

Eddy verteld dat hij overal gevraagd had of ze vier vrouwen gezien hebben en waar we heen waren, maar niemand had ons gezien. ”oe is dah nu meuglik, dazze da  ni zien ? 4 witte vrouw’n in een groep en die negers zien da nie ?”

Hilariteit enorm. We zien als we vertrekken naar de nieuwe Naivash met ondergrondse parking,zien we  een 10tal negers met een groene pipo pruik en rollerskates. Ze maken reklame voor Safaricom.

Terwijl Jan, Eddy en Ditty de grote boodschappen doen gaan, Wij (de vrouwen) nog even schoenen kopen bij de bata, we moeten immers gaan joggen en fietsen en dat is niet makkelijk met wat we nu mee hebben

Het is fijn om weer thuis te zijn, het is druk en warm in Machakos en op de terugweg (langs de normale weg)  zien ik dat er lantaarnpalen staan langs de grote weg, bloembedden overal en het was al zo schoon in Machakos. We gaan er duidelijk op vooruit met de nieuwe governor.

‘ Avonds om 8 uur (na een superlekkere maaltijd) moet Jan de ‘buurvrouw (3 km verderop) naar Maanzoni Lodge brengen waar ze zal opgepikt worden door een taxi. Marina en ik gaan mee, een night game drive doen. Hartstikke cool. Ze hebben hier kangoeroes !!! Mini kangoeroes.  OP de terugweg moet ik rijden en ik ben geslaagd voor m’n examen. Zowee zegt Ditty, en Jan is heel kritisch, niemand mag in zijn auto rijden.

IK WEL.

Tevreden gaan we slapen.

foto’s volgen vanavond.

This entry was posted in KENYA. Bookmark the permalink.

4 Responses to De dag waarop Eddy zijn harem kwijt raakte

  1. Nuvermans says:

    Ha, op m’n foon last ik eerst haren ipv harem, lol…

    Hm, is dat anti gravity op Kituluni Hill echt, of gezichtsbedrog, dat de weg alleen maar omhoog LIJKT te gaan?

    Bedankt voor ‘t posta-en van m’n pakketteke. Ik houdt je op de hoogte of het is aangekomen. Geeft een idee hoe snel en betrouwbaar Kenyan Posta is. Tis een staatsbedrijf, hoorde ik, dus… verschillende mensen zullen daar verschillende meningen over hebben.

    Kheb je 240 KSh ge-mpesad, da’s toch 1.5 Tusker…

  2. Mutisu says:

    Het is gezichtsbedrog. Anders was daar al jaren een internationaal onderzoekscentrum om te kijken hoe we de zwaartekracht anders kunnen tarten dan met vleugels en raketten 😛 “90 Ksh voor Europe en 240 Ksh voor hetpakje naar Kisumu.” Ist niet omgekeerd? Tzou me niet verbazen… maar toch 😉

    • M says:

      WIjsneusje van je mama. Nee het is niet omgekeerd. Het pakje was best wel zwaar. Toch is het zo op die heuvel, zowel Jan, Eddy als ik zijn best analytisch… I’ll show it to you one day :p

      • Nuvermans says:

        Het pakketteke is vandaag – of eerder – aangekomen!
        Dat valt dus alweer mee, met de Posta…
        En zo zwaar was het nou ook weer niet: iets van 300 gr denk ik.
        Maar goed, dat kost in Olland 6.75 Eypo.

Leave a Reply

