Malaria ? Dengue ? Griep ?

Dokkie,

Symptomen :
Mirte 2aug hoge koorts met koude rillingen + hoofdpijn + pijnlijke
ogen toen ze ‘ smorgens opstond
3aug OK
4 aug hoge koorts met koude rillingen + hoofdpijn + pijnlijke ogen
toen ze somrgens opstond
Heb haar beide keren pillen uit Belgie gegeven, die de apoteek maakt :
asperine+ibuprofen

Ze is gestoken door een zebramug wat een enorme bubbel gaf, die pas na
3 dagen weg was.

Rik idem, maar die had geen koortsloze dag.
Het LIJKT mij geen malaria te zijn maar eerder Denge. (door het
uitzicht van de mug die overdag stak en geen andere bijverschijnselen)
. Ik wil hier geen malariatest laten doen (dikke-druppelpreparaat en
bloeduitstrijkje)

Ik ga straks ‘raad’ vragen aan de apoteek hier
Als ik zonder test toch malaria pillen wil nemen, vind ik op internet
: Een praktisch advies luidt: een chloroquine-kuur eerste dosis 10 mg
per kg, 24 uur later 10 mg per kg, 24 uur later 5 mg per kg
Vragen aan jou (ik stort je de visite als ik thuis ben !!)
1- Kan behandelen met een chloroquine kwaad als het geen malaria is ?
(erge bijwerking ??)
2- Kunnen we wachten tot we jou zien woensdag 15 aug ?(Indien kan ja
kan dat nog om 15:00) (malariatest ?) (medicijnen zijn hier
goedkoper )
3- Wat moet ik doen tegen Denge (innet zegt dat het vanzelf over gaat
maar kan erg worden plots) anti biotica ?

Verder is alles OK 
Patientelijke groeten

aan mij

Je verhaal lijkt indrdaad niet op malaria maar eerder een ‘viraal’ beeld .
Als je daar geplaagd wordt door ‘zebra’muggen dan heb je naast de gewone besmettingswegen
( druppelinfectie ,voorwerp- hand- slijmvliescontact ) een te duchten besmettingsweg erbij. Deze muggetjes steken immers de hele dag door ( in plaats van in de schemering) en zijn daardoor bloednerveuze
ongediertes die zichzelf zeer weinig tijd geven om te steken en daardoor voor een volledige bloedmaaltijd wel 5 a 10 x moeten prikken ( schrik om platgeklopt te worden)
Daardoor kunnen ze zowat alle virussen overbrengen – van een relatief onschuldig enterovirus ( waar de symptomen een beetje op lijken )tot en met inderdaad dengue.
De gevaarlijke vormen van dengue kun je herkennen door een voorarm af te snoeren : dan zie je kleine blauwe plekjes verschijnen achter de afsnoering , ik zou in voorkomend geval en zeker als je spontane mini blauwe plekjes ziet verschijnen ( zgn petechiën ) een kliniek opzoeken.
Het is mij niet duidelijk waarom je de diagnose malaria niet ter plaatse zou laten stellen daar hebben ze waarschijnlijk meer expertise.
Ik zou geen antimalariamiddelen geven zonder diagnose ( een blik op de mogelijk bijwerkingen zegt waarom …)
Tenslotte als behandeling : H²O ! ( ik bedoel denk aan voldoende vochtinname ! De rest is bijkomstig bij een viraal beeld).

Hopelijk ben je wat geholpen.

This entry was posted in KENYA. Bookmark the permalink.

5 Responses to Malaria ? Dengue ? Griep ?

  1. Den Nuveren Pauper says:

    Heb je Ndurya al neem bladeren laten plukken om een krachtige neem-tea te zetten ?

    • M says:

      Wij zijn ‘truntjes’ we lusten het ECHT NIET, ook niet voor bestwil, maar we hebben wel gedampt en gebadderd in NEEM

      • Den Nuveren Pauper says:

        Nou, da’s iets. Maar medicinaal spul hoort vies te zijn, anders werkt het niet.

        Het typische west-vlamsche woordnboek zegt trouwens:

        Trunte, truntn, truntekousse
        Iemand die rap/gemaklik trunt (kloagen, zoagen, bleiten, triestig zyn, zyn lippe loatn angen)
        Vrouwelik; trunte, truntekousse (Treunte, treuntekousse): Blanknberge, Knokke-Heist Kortryk, Roeseloare, Wervik, Môoslee, Yper
        Mannelik: trunte, truntekousse (Treunte, treuntekousse): Blanknberge, Brugge, Kortryk, Yper
        Mannelik: Truntoart Môoslee, Roeseloare

        Dus ik denk dat truntjes (of truntekes) niet helemaal correct is…

        http://vls.wikipedia.org/wiki/Typische_West-Vlamsche_woordn

  2. Diny says:

    Het is dat jullie Afrikaanse ervaringen hebben maar zo ziek worden is erg vervelend.
    Heel veel sterkte en wijsheid om hier goed uit te komen.
    Ik geniet van julllie foto’s.
    Groetjes,
    Diny

    • M says:

      Alles is al dik in orde. het is toch een griepje gebleken want Rik is weer springlevend en fris.
      Mirte ook nog steeds en mijn hoofdpijn was maar 1 dag en niet zo super erg , zeker niet zoals mijn migraine aanvallen van thuis. Vanmiddag gaan we shaken in Konjora !
      Veel liefs van ons !

Leave a Reply

