Zwemmen, luieren, zwemmen

De reis van Machakos met een busje naar de kust is voorspoedig verlopen. Onderweg genoten van het wisselende landschap en gestopt in Mtito Andei om iets te eten.
Op de fruitmarkt een hele mand vol fruit geladen en bij het uien dorp 3 kg rode uien gekocht.
Omdat we uiteraard regelmatig achter vrachtwagens en zondagchauffeurs blijven hangen arriveren we rond 1700 in Mombasa, we hebben allemaal een serieus planken reet en willen er ingend uit. Ik spreek af met de chauffeur dat hij ons dropt op het treinstation (waar we nog even naar moeten zoeken) en we gaan na wat plassen, drinken en rondlopen verder met een spiksplinter nieuwe bus van Glory Carhire. Het is nu aan het schemeren en tegen dat we Vipingo passeren is het stikdonker. Mijn wageni vallen van de ene in de andere verbazing , fietsers zonder licht, auto`s zonder licht, ongelofelijk veel mensen op strat (bij ons zit altijd iedereen binnen) de natuur (vnl de enorme baobabs)… Als we uiteindelijk bij het huisje arriveren en alle bagage uitgeladen hebben beslissen we om toch nog even te gaan afkoelen in de oceaan. DAT doet DEUGD na zo’n lange rit. Het witte strand kan je niet zien, er ligt een enorm pak zeewier op.
De temperatuur van het water wodrt geschat op 20 graden door Jos. Ze eten nog een heel pak fruit en de reisleiding verdwijnt onder de klamboe rond 2130, wat veeeels te laat is voor mijn doen. De wagenig blijven nog wat apraten op het terras over hun belevenissen , ze zijn allemaal overtuigd gelukkig met ”mijn” paradijsje in Killifi. Met het geroezemoes op de achtergrond ben ik vlug vertrokken.

`s Morgens schiet ik wakker en zie dat het al licht is. DJu , te laat voor de opkomst van de zon. Lekker naart strand
Niet veel later volgen mijn gasten, het water lijkt warmer dan gister. Monique begrijpt waarom Pieter en Mieke het hier ook zo heerlijk vonden. Jos heeft wel een ‘probleem’ gehad gisteravond, hij geraakte niet in slaap van de honger ), er is daar maar 1 remedie voor : vroeger gaan slapen.
Als het eigenlijk al te warm is wandelen we naar het dorp, alleen Monique blijft alleen achter en wij lopen behoorllijk te zweten. We ploffen op een erras neer om vocht bij te vullen en gaan daarna proberen geld afhalen. Weer lukt het niet van mij, ook niet bij KCB, van de anderen lukt het wel. De machine is niet kappot dus. Even later kan ik in de supermarkt wel betalen met mijn mastercard. Ontzettend frustrerend is dat, alles laten open zetten voor je vertrekt en dan hier in schande komen tegenover mijn gasten omdat ik geld moet lenen biji hun. Dat komt ervan dat ik bij Argenta ben zeggen ze allemaal. JIPPIE
Weer mijn keppe lastig vallen dat hij naar Argenta moetbellen. ik ga ze als ik thuiskom zeker de kosten aanrekenen die ik hierdoor maak. We zien een convooi van wel 100 tuk tuk’s uit de straat van het ziekenhuis. Als we zelf een tuk tuk nemen (met zijn viertjes proppen we op de achterbank) draaien we de hoek om en… worden aagehouden door de politie.
Hij doet heel moeilijk tegen de chauffeur en zegt op een gegeven moment tegen Jos ”give me 100” Dus ik steek mijn hoofd uit het raampje en zeg ‘ give me your badgenumber please,his is bribary, i will tell your boss”
Zegtie ”move, move, you go ! go ! ” (en hij houdt zijn hand op zijn badge) Jos en Benny stappen uit en Rene en ik rijden verder, naar Tuskys. De tuk tuk chauffeur bedankt me uitvoerig.
We vernemen intussen van hem, dat we eigenlijkniet meer met een tuk tuk naar huis kunnen, want er is een vollega van hem overleden in het ziekenhuis en alle tuk tuk drivers moeten verzamelen bij het mortuarium en mogen de rest van de dag niet meer zerken. Benny neemt een piki ppiki en zij rijden binnendoor naar huis. Op een gegeven moment komen we een plas tegen, waar we niet omheen kunnen en die er heel diep uitwiet. Hij zegt dat het wel zal lukken en het water loopt net niet binnen… Avontuur voor mijn gasten, ze zijn op safari .

This entry was posted in KENYA. Bookmark the permalink.

2 Responses to Zwemmen, luieren, zwemmen

  1. Hoi lieve mensen,
    Wat ontzettend leuk om je verhalen weer te lezen ! Alleen balen dat het niet lukt om geld te pinnen, Monique. Maar dat komt ook wel goed. Is alles oke met je dochter nu ?

    groetjes en nog heel veel plezier, Lia.

  2. Shirley says:

    Doe je wel voorzichtig met lastige politie- en andere mensen! Ik wil nog niet van mijn kleine grote zus af voorlopig. XXXX

Leave a Reply

