Afrika dag

dag 10    2 februari

 Afrika dag vandaag. We gaan met de piki piki naar Ndurya’s dorp Kojora. We krijgen er zelfs lunch. Met andere woorden : we zijn uitgenodigd bij Ndurya thuis. Als we op Bofa road aan het wachten zijn op de piki-piki’s komt er opeens een bekend gezicht van onze weg af om de hoek kijken waar we zitten : Makau. Is hij toch op de bus gestapt vaan Machakos. Hij zegt dat hij hoorde (van Safari) dat we net op uitstap gaan en ik zeg dat hij maar even moet douchen en uitrusten, dat we over een uur of twee terug zullen zijn. Hij zegt immers ook altijd kesho, kesho, dus hij kan ook wel eens op mij wachten. We vertrekken. Ik alleen op een piki , Mariette ook alleen , Ria en Ndurya samen en Mieke en Pieter samen. De drivers rijden voorzichtig en via mooie uitzichten over de vallei en Kilifi creek komen we bij het schooltje. Het is nog dezelfde head-master, hij herkent mij en ik laat hem over de school babbelen tegen mijn wageni, terwijl ik alvast mijn grote poster ga ophangen. Oei niet aan gedacht, ze hebben niet direct pins. Nu ja, ze zijn er blij mee en het vrolijkt het klasje heel wat op. Ik steek mijn hoofd ook eens binnen in het klasje ernaast en ze beginnen allemaal te gillen, sommige rennen weg naar een hoekje en er zijn er zelfs die heel hard gaan huilen. De juf zegt dat ze bang zijn dat ik en dokter ben die ze een injectie komt geven. Ocharme, ik verdwijn maar weer vlug zodat ze op adem kunnen komen. De helft van de klas zit met 4-5 kinderen aan een bankje, de andere helft zit op de grond.

Via de office van de head master gaan we naar de klas waar de zoon van Ndurya, Karissa, zit. De arme jongen wordt voor het oog van zijn klasgenoten uit de klas geplukt om de wazungu een hand te komen geven. Mijn wageni hebben spullen mee voor de school, maar ze kunnen die onmogelijk zelf uitdelen. Er zijn veel te veel kinderen. Ze geven het dus af aan de head-master , die vervolgens leerlingen die iets extra goed doen zal belonen ermee.

Vanaf de school wandelen we naar de vallei om de kleuren van de aarde en het uitzicht te bewonderen. Het is warm !

Het is tijd om te lunchen. We wandelen een heel stuk inwaarts nog om naar Ndurya’s thuis te gaan. Het is heel warm. Kabibi komt ons tegemoet en jeeee wat is die gegroeid, ook zei is, net als Tine en Inge nu groter dan ik !!  Als we op hun erf aankomen, is het eerste wat opvalt een enor;e grafzerk in pistache groen. Mama ligt daar begraven. Het feest om haar te herinneren was vorige november, 9 jaar na haar overlijden. Men wordt hier begraven, 6 maanden later is er een feest, dan drie jaar later en 9 jaar later nog een keer. De hele familie komt dan bij elkaar om te eten en dansen. Pas nu hadden ze geld genoeg gespaard voor een grafzerk. We zien dat ze een tafel en stoelen hebben klaargezet, buiten on de een afdak in de schaduw en alles bedekt met mooie kanga’s[1]. Het ziet er heel fleurig en netjes uit. Ze hebben serieus moeite gedaan om ons te ontvangen. Benson komt meteen naar me toe rennen en ik ga met hem op de dugout[2] zitten in de schaduw. Ndurya geeft de wageni een rondleiding : de hut van zijn vader, zijn eigen hut, er is een aparte keuken , veel kippen, de hut van zijn oudere broer, zijn jongere is er nog 1 aan het bouwen. De oude man zit buiten te vlechten, hij maakt van raffia wat hij aangeleverd krijgt mandjes en krijgt daar 50 Ksh voor. Hij maakt ook makuti[3], handvaten voor panga’s en jembe’s en hij ziet er heel gelukkig en rustig uit. Midden in de natuur wonen met al je kinderen en kleinkinderen om je heen en nuttig bezig zijn. Ze zijn kwa levensstijl zo rijk, zo rustig en happy met wat ze hebben, maar een tegenvaller is dat Kabibi nu klaar is met de lagere school en niet verder naar school kan gaan wegens geldgebrek. Ndury verdient immers maar 75 euro per maand en de secondary school zou 40 euro per trimester kosten. Exclusief boeken, schrijften, uniform… ZUCHT

We krijgen thee en een lekkere maaltijd Sukuma wiki[4] met tomaten,uien en patatjes met chapati’s door Evelyne gebakken, lekker ! (eigenlijk heeft Pieter er ook twee gebakken toen hij de keuken bezocht) Pieter en Mieke kopen mandjes van Mzee[5].


[1]    kanga : gekleurde lap , gebruik multi purpose, wikkelrok, baby dragen, tafel dekken etc

[2]    dugout : een kleine boot uit een hele boom gehouwen

[3]    makuti : dakbedekking  van palmbladen

[4]    sukuma wiki : heel fijn gesneden soort koolbladeren

[5]    mzee : oude man (respectvol)

This entry was posted in KENYA. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

